dziecko stojące na scenie przed tłumem

28.02.2024

Sztuka pewności siebie. Dlaczego warto rozwijać umiejętności autoprezentacji już w szkole?

Wiele osób uważa, że autoprezentacja to talent, który albo się ma, albo nie. Jednak prawda jest taka, że każdy może nauczyć się skutecznego prezentowania. Im wcześniej tym lepiej. Dlatego już w szkole podstawowej i średniej tematyka z zakresu komunikacji i wystąpień publicznych powinna znaleźć ważne miejsce. W końcu uczniowie doświadczają wielu sytuacji, w których tajniki autoprezentacji mogą wcielać w życie.

Autoprezentacja. Co to takiego?

Autoprezentacja nie dotyczy jedynie osób występujących publicznie: dziennikarek i dziennikarzy, aktorek i aktorów, polityczek i polityków. To złożona umiejętność, obejmująca efektywne komunikowanie się, zarządzanie emocjami oraz budowanie trwałych relacji. Dotyczy każdego z nas.

dłoń z długopisem trzymająca kartkę

Wszyscy uczestniczymy w budowaniu kontaktów międzyludzkich. Bez względu na to, czy jesteśmy w szkole, w domu czy w pracy, nasze działania kształtują nasz wizerunek w oczach innych. Nasze zachowanie, gesty, słowa i wygląd wpływają na to, jak jesteśmy postrzegani. Autoprezentacja staje się kluczowym narzędziem w budowaniu wizerunku w zwyczajnych (i niecodziennych) sytuacjach. Ostatecznie, wpływa na zdobywanie akceptacji i osiąganie życiowych celów.

Dlaczego warto uczyć się autoprezentacji?

W szkole niestety brakuje czasu na rozwijanie umiejętności miękkich. A przecież odpowiedzi ustne, wystąpienia na forum klasy, prezentacje projektów to chleb powszedni każdego ucznia.
Wyposażenie młodych ludzi w tajniki z zakresu autoprezentacji jest nieodzowne, aby skutecznie mogli wykorzystywać zdobytą wiedzę. Te umiejętność przydają się już od najwcześniejszych lat i powinny być rozwijane na każdym etapie kształcenia.
Poczucie własnej wartości u dzieci i młodzieży
Zdolności komunikacyjne przekładają się na poczucie własnej wartości. A w tym zakresie jest wiele do zrobienia!
Według ostatnich badań (Młode głowy. Otwarcie o zdrowiu psychicznym. Warszawa 2023) niemal połowa młodych osób ma skrajnie niską samoocenę. 65,9% uczniów chciałoby mieć więcej szacunku do samego siebie, a co czwarty uczeń czuje się mniej wartościowy od innych ludzi.
Badania jednoznacznie dowodzą, że samoocena ucznia ma znaczący wpływ na osiągnięcia szkolne. Powstaje błędne koło. To, jak uczeń postrzega samego siebie, kształtuje jego zachowanie w środowisku szkolnym. Zachowanie wpływa na wyniki w nauce, a te wpływają na samoocenę. I koło się zamyka.

Jak uczyć autoprezentacji?

Przede wszystkim liczy się praktyka. Każda osoba powinna mieć poczucie, że temat dotyczy jej życia. Uczennice i uczniowie chcą słuchać o autoprezentacji w taki sposób, aby teoria była tylko punktem wyjścia do wspólnych dyskusji o komunikacji, wystąpieniach, pewności siebie.
Każdy nauczyciel może efektywnie połączyć autoprezentacje z postawą programową. Taką przestrzeń znajdziemy na przykład na lekcjach z biznesu i zarządzania, podczas przygotowywań do matury ustnej lub gdy nauczyciel zadaje opracowanie prezentacji z dowolnego przedmiotu.

Nauczanie autoprezentacji wymaga indywidualnego podejścia do każdej osoby; kreatywności i otwartej głowy. Poniżej podpowiadamy nauczycielom, jak efektywnie prowadzić zajęcia z autoprezentacji:

  • Postaw na interakcję. Twórz lekcje, które angażują uczniów.
  • Daj fundament pod pewność siebie. Zachęcaj uczniów do dzielenia się swoimi opiniami, a także do aktywnego słuchania swoich kolegów.
  • Podawaj inspirujące przykłady. Pokazuj uczniom, że nikt nie rodzi się człowiekiem sukcesu, a droga na szczyt prowadzi przed wiele zakrętów i porażek.
  • Wspieraj swoich uczniów w poszukiwaniu siebie i odkrywaniu własnego potencjału.
  • Rozwijaj umiejętności. Zachęcaj do doskonalenia się w komunikacji werbalnej i niewerbalnej, w słuchaniu aktywnym czy w technikach autoprezentacji.
  • Ucz, że sukces zależy od solidnego przygotowania. Pokaż, jak dbać o treść prezentacji, jak przygotować się do egzaminu, jak zaplanować wystąpienie publiczne.
  • Zachęcaj do samodzielnej praktyki. Proponuj angażujące ćwiczenia i zadania domowe.
  • Korzystaj z ciekawych materiałów i sprawdzonych rozwiązań. Zaoszczędzisz czas na przygotowanie ciekawej lekcji.

Potrzebujesz więcej materiałów wspomagających. Zobacz, co dla Ciebie przygotowaliśmy z autoprezentacji.

Materiały do autoprezentacji. Wybieraj najlepsze

W oceanie informacji dostępnych w internecie trudno znaleźć rzetelne i kompleksowe kompendium wiedzy o autoprezentacji. Dlatego właśnie przychodzimy z pomocą!

Specjalnie z myślą o nauczycielach i uczniach stworzyliśmy aż 18 lekcji z autoprezentacji. Nasze materiały poruszają kluczowe zagadnienia, m.in.: podstawy komunikacji werbalnej i niewerbalnej, tajniki doskonałego wystąpienia publicznego, aktywne słuchanie oraz psychologiczne mechanizmy postrzegania.

To absolutne must-have dla każdego nauczyciela i ucznia!
Każda lekcja została starannie zaprojektowana. Składa się z teorii, przykładów, ciekawostek oraz linków, które zachęcają do poszerzania wiedzy. Na koniec proponujemy ćwiczenia. Są one ukierunkowane na rozwijanie indywidualnych umiejętności uczniów, umożliwiając im praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy.

Materiały zostały tak zaprojektowane, że mogą być podstawą zajęć w szkole. Ale również stanowią dużą pomoc dla osób, które same w zaciszu domowym chcą rozwijać umiejętności miękkie.

Autoprezentacja w szkole – inwestycja w przyszłość

Wszystko zaczyna się od wiary w siebie. Każdy uczeń ma potencjał, który należy pielęgnować i rozwijać. Kształtowanie umiejętności autoprezentacji to inwestycja w przyszłość każdej młodej osoby. Niech więc sztuka skutecznej autoprezentacji stanie się nieodłącznym elementem podstawy programowej w szkole podstawowej i średniej. Tego życzymy wszystkim uczniom!
To co? Chyba już nikogo nie musimy przekonywać, że czas na lekcje z autoprezentacji?